torsdag 30 april 2009

Charlie ska flytta.

Ja vart ska jag börja, det är med gråten inte långt ifrån jag skriver detta blogginlägg idag.
Många kommer att förstå, en del kommer inte att göra det, jag vet att många av mina och Lisas hundvänner/vänner läser i min blogg och gör det enkelt för mig att berätta vad jag och Lisa har bestämt oss för, frågorna kommer att komma...men vet inte om jag orkar förklara för var och en.

Lille Charlie ska få flytta tillbaka till uppfödaren, för att omplaceras...ett svårt val att göra men bäst för han, nu kommer ju frågorna upp i huvudet på er, vad har hänt?!
Inget har hänt förutom att Charlie är en tuff hund, med väldigt mycket hund i sig...han är för tuff för mig helt enkelt, Lisa rår på han mer men han börjar bli tuff mot henne med.
Jag har inte den pondus hans ledare behöver, mitt ledarskap brister helt enkelt när det blir konflikt, när han gör något som han inte får visar han oss fingret, och det eskalerar...svårt att förklara men vissa förstår, andra inte.
Även om vi skulle få hjälp att lösa detta just nu, vad händer i framtiden? han blir inte mindre!

Charlie är värdens bästa hund...hos rätt förare, han är urtrevlig och supergod, skiter i andra hundar ja förutom när han får leka med "kusinerna och brorsan", så jäkla rolig att jobba med på plan och i skogen...spår kommer han att bli kung på, fick höra av Kerstin på Masatis att hela kullen ska tydligen vara bra spårämnen, vilket gör mig glad att höra, de spår jag och Charlie har gjort på slutet har vart lyckade.

Så den person som får ta denna kille kommer att få en guldklimp att jobba med, en stark ledare är vad han behöver och det finns säkert en sådan som snart kommer att få en superkompis...för det är vad han är, när inte konflikten finns.

Jag och Lisa kommer att sakna han, även Molgan kommer att sakna "Brorsan" "kompisen" som han fått stått ut med hängades i sin päls från 8v till 10 månader, ja han försöker fortfarande hänga i pälsen i hasorna...fast han växt förbi Molgan med 17 kg och ca 15-20 cm! deras jakt på varann i skogarna tillsammans kommer att bli ett minne blott.

Nästa vecka ska vi lämna över han i goda händer hos kennel Masati i Södertälje, det kommer bli med tårar vi gör det, jag har nog gråtit varje dag sen beslutet togs, men det är bäst för han innan det är försent att göra något åt det...för det är meningen att han ska få det bra och få leva tills ålderns höst och ha ett roligt liv med massa arbete som han älskar.

Man får inte vara egoist!

Charlie vi älskar dig våran lille krambjörn, må ditt liv bli härligt underbart! Tack för 8 månader tillsammans /Henrik, Lisa & Molgan.

4 kommentarer:

  1. Såå tråkigt, men rätt tänkt.
    Sköt om er och ge "lille" Charlie en puss från mig.

    SvaraRadera
  2. Tänker på er /Lotta och boxrarna

    SvaraRadera
  3. Sorgligt men jag förstår att det är väl genomtänkt, och därmed ett rätt beslut.

    SvaraRadera
  4. Du är så himla mogen och självkännande. Jag beundrar dig Henrik! Jag sitter med tårar i ögonen. Jag fattar ALLT vad du går igenom, jag tror att årsdagen av Nelson också har med beslutet att göra.
    Tack för att du ringde, det uppskattades.
    Spotta i nävarna och ta nya tag!
    Kram!

    SvaraRadera