söndag 25 oktober 2009

Höstrusk och höstmys....

Ja hösten har ju kommit med en j...a fart, och nu är det vintertid enligt klockan då.

Ja helgen har varit lugn, vi var till Mora igår och brände massa pengar, lite iaf.
Vi åkte dit och och gjorde stan och hittade lite saker, jag hittade en skitsnygg jacka och lite ateraljer till det, Lisa hittade lite saker hon med, sen var vi till ÖB och handla billigt, snöskyffel och lite annat bra att ha.

Sprang på en gammal bekant i Mora som jag nog inte träffat på 10 år, kul att träffa och slänga några ord med henne.

Idag så har vi höststädat både ute och inne, kratta massa löv ute sen tog vi oss in i värmen och pysslade på inne, skönt att va inne när det är höstrusk ute och man kan ha det höstmysigt inne istället.
Vi bjöd hit svärgubben på middag, vi gjorde plommonspäckad fläskkaré med potatis och god gräddsås till...mums det är gott det.

Lille Styx då, jo han växer han, vi vägde honom i fredags och slutade på 17,3 kg så det tar sig, i veckan som varit så har han vart hallt efter en tumulltartad lek med storebror som har svårt att hålla igen ibland, men nu så är han fit for fight igen, fast vi får se till att de tar det lite lugnare medans lillen växer och är lite ömtålig.

Pratade med uppfödaren i veckan och kom överens med honom att byta foder, dels för att närmaste ÅF är i Borlänge mot smedjebacken, och dels för att vi tycker att han inte lägger på sig så mycket han borde på den mängd han äter...och ja han är avmaskad...och matgalen, jisses vad han slänger i sig maten.

Annars går allt framåt, vi klipper klor utan problem, har vart lite protester pga av en klantig husse i början men nu är han lugn som en fillibunk.
Han är en riktig liten kisshund denna sak, är kanske vanligt i rasen och fick det bekräftat av uppfödaren också, är liksom att gilla läget och inte göra sak av det...det är när han blir glad eller uppjagad som han skvätter, men men han blir väl vuxen han med någongång.
Har lagt spår till han och det känns bra, så det ska vi väl fortsätta med och göra nu när det går bra.
Ligg har jag ju fått han att förstå äntligen, jisses vad trög han var...eller var det husse som gjorde det segt?! nä han ville nog inte till en början ;)
Allt annat fastnar ju fort så det är skoj.

Skäller gör han så jag blir helt rålös, men vi försöker att ignorera han och berömma när han blir tyst, istället för att förstora upp det.

Var ju till ortopeden förra veckan och det gick bra där, gick väl som förväntat...så nu väntar operation av min högra trasiga fot, dom kommer att steloperera tre stycken leder i foten, vilka gör att man kan vicka foten när man går på skrå, men som jag inte kommer att kunna göra, vicka alltså, gå på skrå går ju bättre när den är stel, då jag slipper smärta och värk, och det blir inget hinder då jag är stel idag pga att den är trasig, men jag har däremot en j....a värk och smärta om jag trampar minsta snett.
Så vi får se när det blir av och hur länge man får gå gipsad...det pratades om 2 månader! vi får se.

Men annars så är allt frid och fröjd i lilla Gärdås.

1 kommentar:

  1. Halloj!
    Kul att få lite uppdatering. Ni verkar ha det "fina fisken". Lycka till med fotoperationen!
    Kram

    SvaraRadera