tisdag 28 juli 2009

Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen!.....

Semester dag 2.

7.45 ringde klockan och äntligen dax för en bortskämt god frukost...en sån man bara får på hotell, framdukat och bara att plocka på...äta och lämna disken till någon annan! Gôtt!

Sedan for vi ner till Funäsdalen och var in på topsport för våra frågor angående fiske, kikade lite på deras utbud av kläder och fiskeprylar.
Knallade sen över till ICA mittemot och inhandlade proviant för dagens äventyr, for vidare till Tänndalen och stannade vid Anderssjöåfallet, ett fint vattenfall som vi gick utmed uppför för dagens fjälltur, många trappsteg senare var vi på väg upp på fjället på allvar via spångar och stigar löpte leden vidare uppåt och uppåt.

Väl uppe så fick vi en mäktig och vacker utsikt som vi länge fick se då leden följde åsen i några km. Och det kändes på i bena att det var kraftig stigning vi gått och törsten kom, vi tog några välbehövliga pauser på toppen och Molgan fick svalka sig i små vattensamlingar som fanns.

Sen började strapatsen nedför och vi kom ned till trädgränsen igen, leden skulle nu följa fjället i skogen tillbaka, inte lika imponerande som fjället...för skog har vi sett förr! men men vi ville ju komma tillbaka också, men det var en liten besvikelse den delen av leden.
Så här i efterhand hade vi kunnat gå tillbaka över det karga landskapet på 1000 m höjd istället.

En nätt tur på 9 km vart det idag och tog oss ca 4,5 timmar för oss att gå, väl nere så kände vi oss nöjda och trötta.
Molgan la sig i buren direkt och pustade, vi böt till nya strumpor och springskor istället för svettblöta kängor...härligt.

Väl tillbaka på hotellet tog vi en behövlig dusch innan det var dax för middag som idag bestod av kummelfilé med paella och citronsås, desserten bestod av vit choklad pannacotta och bärkompott.

Nu så ska vi läsa lite bok innan det är dax att sova inför nya äventyr, imorgon ska vi ut och prova fiskevatten med flugspöna, sedan ner till Funäsdalen och kika på deras marknad som är varje onsdag.