måndag 27 juli 2009

Vallhundstävling i Karlskoga 25/7

Lisa vid tangentbordet...

Här kommer lite info till er som är intreserade av hur det gick för mig och Molgan på vår första IK1, vår första tävling efter att han blev godkänd vallhund.

Lördagen var en hemsk dag men oxå väldigt intressant. Magont och nervositet växlande med mycket intressanta intryck och bra erfarenhet kan man oxå säga.

Molgan och jag gick i lördags gå vår första IK1a. Vi hade inte tur med vädret eller startnummer, hade startnummer 34 av 36, super kul, INTE. Men man får väl vänta på sin tur och göra det bästa av situationen. Efter ca 6 timmars väntan så var det äntligen vår tur att göra entre på banan. Nervös men ändå taggad gick vi ut till startstolpen. Hade innan bestämt mig för att skicka på ett väster hämt, bättre sikt ditåt. Visste redan innan att hämtet inte skulle vara något problem då han alltid gör kanonhämt, så jag kände mig säker på just hämtet.

Skickade Molgan och han drog iväg i ca 100 m och la sig, han skulle ha gått 150 m med en kraftig vänsterböj runt fåren. Skickade om och han stannade igen och igen och då drog fåren åt ett annat håll pga utställningshundarna flyttade sig.

Fick en ny chans och samma sak hände igen, men denna gång kom han runt med några stödkommandon. Framdrivningen gick bra, träffade grinden med alla fåren. :)
Fösningen gick oxå bra klarade båda grindarna här oxå. Drivningen kunde väl ha gått bättre men jag är nöjd iaf.
Vid fållan började strulet igen, det var så nära flera gånger att vi skulle fått in dom men icke, dom ville annat. Poängen tog slut vid detta moment och vi fick kliva av banan.


Molgan var helt slut, han orkade inte springa och fånga upp djuren och jag hann inte med jag heller. Så slutsatsen jag drog av detta är att Molgan hade legat och laddat ur under dagen, var trött redan innan men han gjorde sitt bästa. Tror oxå att han stannade i hämtet för att utställarna kommenderade sina hundar.

Men det kära hundvänner vet ni ju vad betyder, träna mer och tänk på vad som kan hända under tävling. För vår del betyder det att henrik nu kommer att få stå mitt i flocken och prata med en hund som inte finns och jag ska få Molgan att göra rätt!

Men det är som Henrik säger, jag får se det som en träningstävling och träna och finslipa på detaljer!

För tävling är ju bara för roligt, det är ju inget meningen att man ska kunna allt från början. Men SM hade ju varit roligt... :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar